Danske virksomheder og offentlige myndigheder har et lille års tid til at indføre de nødvendige procedure, som skal sikre overholdelse af kravene i den databeskyttelsesforordning, som EU har vedtaget. Senest den 25. maj 2018 skal forordningen nemlig være implementeret i alle medlemslandene.
Det betyder nye krav og nye regler. Denne workshop giver dig en grundig introduktion til databeskyttelsesforordningen, kravene, det nye og betydningen af den. Derudover præsenteres både kommunale og private perspektiver og best practice eksempler på forordningen, som efterfølgende diskuteres på workshoppen. Derudover vil du vil få inspiration til, hvordan du konkret kan gå i gang med etableringen af forordningens krav i din organisation eller virksomhed.
På workshoppen får du en grundlæggende indføring i de krav, som den nye databeskyttelsesforordning stiller til organisationen, uanset om den er offentlig eller privat. Du får svar på, hvilke procedurer og kontrolprocesser, der skal indføres, og hvor ansvaret skal placeres i virksomheden.
Du vil få inspiration til, hvordan du kan gå i gang med etableringen af forordningens krav i din organisation eller virksomhed.
Workshoppen varer 1 dag. Formen er dels oplæg og dels diskussioner og drøftelser af konkrete cases og best practice eksempler fra kommuner og virksomheder, som allerede er i gang med forberedelserne til indførelsen.
Du får viden og inspiration til:
- – Introduktion til bestemmelserne i forordningen
- – Krav til organisering
- – Bødebestemmelser
- – Eksemplificering via cases i private og offentlige virksomheder
- – Tredjeparts dataforhandleraftaler
- – Hvordan skal vi som GIS-folk håndtere sammenstillingen af data
Workshoppen er for dig, der er GIS-koordinator, IT-arkitekt, IT-sikkerhedsansvarlig, digitaliseringsansvarlig, leder – eller på en eller anden måde arbejder med personrelaterede data.
Early bird-pris ved tilmelding senest den 18. august: 700,00 kroner. Deadline for early bird er overskredet.
Program for workshoppen:
9:00 – 9:15
|
Kaffe og rundstykke | |
9:15 – 9:30 |
Bent Ole Gram Mortensen, Professor, Juridisk Institut, SDU Lisa Christensen, Videnskabelig assistent, SDU Jesper Høi Skovdal, Geoforum
|
|
9:30 – 10:30
|
Hvorfor GDPR?
Lisa Christensen, Videnskabelig assistent, SDU – Anvendelsesområder set i en historisk og samfundsmæssig kontekst
|
|
10:30 – 12:00 | GDPR i den Storkøbenhavnske Digitaliseringsforening: Projektorganisering, styring, opgaver og leverancer i foreningens sikkerhedsprojekt
Michael Jensen, Chefkonsulent, Den Storkøbenhavnske Digitaliseringsforening og – Høje-Taastrup Kommune er en af ni kommuner, som er gået sammen om en fælles effektiv implementering af digitaliseringsopgaver i kommunerne i Hovedstadsregionens Vestegn. De ni kommuner i foreningen er Albertslund, Dragør, Glostrup, Hvidovre, Høje Taastrup, Ishøj, Rødovre, Solrød og Vallensbæk. Derudover vil Per Boesen supplere med erfaringer vedrørende håndtering af personfølsomme data i sammenhæng med GIS.
IT-konsulent Henrik Skov, LIFA – Hvilke konsekvenser har databeskyttelsesforordring for en datadistributions- og konsulentvirksomhed som LIFA? – Hvordan vil det påvirke samarbejdet mellem konsulenterne og jer? – Forandringsprocesser internt i LIFA til at kunne akkommodere de nye krav, som databeskyttelsesforordringen stiller.
|
|
12:00 – 12:45 | Frokost
|
|
12:45 – 14:15 | Databeskyttelsesforordningens grundlæggende struktur … og hvad nu?
Bent Ole Gram Mortensen, Professor, Juridisk Institut, SDU – Hvilke data og hvordan håndteres de? – Drøftelse på baggrund af konkrete cases fra hverdagen
|
|
14:15 – 14:30
|
Kaffepause
|
|
14:30 – 16:00
|
Roadmap for implementering og opsamling på dagen
– Datatilsynets 12 gode råd – Åben dialog med oplægsholdere med drøftelse af egne medbragte cases http://www.sdu.dk/efter_videreuddannelse/korte_kurser/certifikat+i+persondataret
|
Tilmeldinger
Der er lukket for tilmeldinger til dette arrangement. Skriv venligst til geoforum@geoforum.dk for at høre, om der kunne være en mulighed for at deltage alligevel.