Kongressalen i IDA-Huset i København lagde igen i år rammerne om uddelingen af Geodataprisen, og omkring 100 geodata-interesserede sørgede for god stemning og opbakning til både de nominerede og til dem, der tog fra prisfesten som vindere.

Af Rikke Schielder, foto: Christian Liliendahl

Der var lagt op til fest, da Geodataprisen 2016 den 21. april blev uddelt for andet år i træk. Den røde løber var rullet ud, champagnepropperne sprang og konfetti regnede over aftenens vindere i de to kategorier.

Skarp konkurrence
I Jurykategorien havde juryen nomineret tre cases, nemlig ’Hurtigt og brugervenligt trafikkort’ fra Vejdirektoratet, GIS Groups ’Transportmuligheder bestemmer værdien af erhvervslokaler’ og ’Socio­økonomisk Århuskort’ fra Århus Kommune. Efter meget tæt løb blev det i sidste ende ’Socioøkonomisk Århuskort’, som juryen valgte som vinder.

Juryformand, professor ved AAU, Pernille ­Kræmmergaard, sagde i sin tale til vinderen følgende om valget:

”Løsningen giver et hurtigt overblik over relativ store datamængder og er et fint eksempel på, at den geografiske dimension kan give merværdi til eksisterende data.” Derudover fremhævede hun brugervenligheden og det ”lækre”design på casen, som også gør det muligt for andre end excellark-kyndige at bruge kortet.

Brugerne bestemmer
Til Publikumsprisen var der også tre kandidater tilbage efter en afstemning på Brugstedet.dk om, hvem brugerne synes skulle vinde i denne kategori. Disse tre cases‘ skæbne var lagt i hænderne på deltagerne ved prisfesten, for det var nemlig dem, der havde den sidste stemme. Afstemningen afgjorde, at ’Hurtigt og brugervenligt Trafikkort’ fra Vejdirektoratet kan kalde sig vinder af Publikumsprisen 2016.

Casen ’Markedsfør din kommune med geodata’ fra Svendborg Kommune og Århus Kommunes ’Socioøkonomisk Århuskort’ fik henholdsvis anden- og tredjepladsen.

Bekræftelse og peptalk
Fra forfatter, foredragsholder og professor i Filosofi ved Københavns Universitet, Vincent Hendricks, blev branchen bekræftet i dens vigtighed og betydning for samfundet. Men samtidig viste han også, hvor svært det er for omverden at se og forstå, hvad branchen præcis bidrager med.

Ud over titel og ære tog vinderne fra aftenen med et gavekort til en studietur til InterGEO-konference­ i Hamborg senere på året til en værdi af 8000 kroner.